Tips till valp/hundägare.

2011-02-28, 10:47:56 / Kategori: Mitt liv.
Jag har hittat en jävligt bra sida på internet om man vill ha tips på allt möjligt från omvårdnad till träning, lekar osv till sin hund, från valp till vuxen. Valptips heter den, jag har inte läst igenom hela sidan än för det finns hur mycket som helst, men lite vet jag. Hon som gjort den har en golden retriever så sidan är mest anpassad för den rasen, men hon skriver att den passar på de flesta andra raser också. Sen skriver hon i nästan alla delar av sidan tips för om man har en "familjeras", jaktras, bruksras osv, samt vilja raser som passar in i de olika kategorierna.

Jag har sökt massor om detta på internet, o jag har hittar hur många olika sätt att "fostra sin valp" som helst, men den här sidan föll jag för direkt för hon krånglar inte till den utan det hon skriver är egentligen ganska logiskt. Man ska uppmuntra positivt beteende med belöning i folk av gos o kel, lek, godis osv. och få bort dåligt beteende i form av utebliven belöning, tonläget i rösten, eller ignorering. Hon gör klart för läsaren att det inte finns nån anledning till att ens skrika på hundar eftersom att dom hör oss aldeles utmärkt och att bli arg kan istället göra hunder rädd, osäker och få motsatt effekt.

När en hund inte gör som man säger betyder det inte att den vill jävlas eller har "dåligt psyke", utan helt enkelt att den inte förstår vad det är du vill. Då ska man bara korrigera den t.ex. om den inte sätter sig när du säger sitt så får du hjälpa den att förstå genom att sätta den ner samtidigt som du säger sitt och berömma den efteråt. Självklart måste man träna på allt och inget funkar ju första gången man provar.

Kolla Valptips.se.



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?