Valpträning.

2011-03-26, 12:32:25 / Kategori: Hundar fakta/tips/träning

Jag är väldigt mån om att Ciara ska bli en bra och snäll hund och att hon lyssnar på mina kommandon. Men eftersom att hon är min första hund så kan inte jag en massa bra träningknep osv själv, utan jag har helt enkelt fått köpa böcker och använda internet för att få tips om hur jag på bästa sätt tränar henne.
Min familj (mamma, pappa, syster) är inga hundmänniskor överhuvudtaget. Pappa gillar hundar men är samtidigt rädd för dom, mamma hatar hundar och är rädd för dom o tycker i princip att man ska köra på att vara iskall och stenhård mot dom så att dom "vet sin plats", och sonya har inget emot dom men är lite halvrädd för dom. Som ni förstår så blir det lite problem.
Jag älskar hundar och jag har mina bestämda åsikter om hur man får en bra och snäll hund. Enligt mig så ska en hund uppfostras på så sätt att träningen blir mer som en lek, att man belönar önskat beteende och ignorerar de oönskade. Att man i likhet med barnuppfostran försöker i möjligaste mån att Inte "fya" hunden och istället är till en början försöker göra det omöjligt för hunden att "göra fel", samt är jättenoga med att verkligen visa hunden när det gör rätt. Trots att jag inte vetat säkert om alla mina metoder har varit rätt så har det faktiskt visat sig att de mesta jag gjort för att träna Ciara (som jag inte läst mig till förräns jag redan använt mig av de i träningen) har varit helt korrekt.
I den här kategorin tänkte jag skriva om hur det går i träningen med Ciara, + dela med mig av lite olika tips och träningsmetoder som jag använder. Om det är nån som har andra bra tips så får ni jättegärna kommentera :)


Oona

Tänk på att terrierraser behöver mycket passivitetsträning samt mkt mental träning också. Många glömmer det och tror att det räcker med att motionera sina hundar 1-2 h per dag. Det gäller i högsta grad terriers som är påhittiga och full av energi samt alltid testar ens tålamod och ens regler. Det är också väldigt viktigt med den sociala träningen, så att de funkar med barn, barnvagnar, mopeder, andra hundar av olika raser, storlekar och kön osv



2011-03-28, 12:49:04



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?