Valpbitning.

2011-03-26, 14:46:08 / Kategori: Hundar fakta/tips/träning

                                    

Bitande är en lika naturlig sak för en valp som det är att stoppa saker i munnen för en bebis. Det är valpens sätt att upptäcka, skapa kontakt och leka. Titta bara på hur valpar leker med sina syskon och/eller andra hundar; dom morrar, bits och skäller. När en valp råkar bita för hårt så piper den andra till och drar sig undan, och på det sättet lär sig valpen att om den biter för hårt så får den inte vara med.
Bitandet är för mig en ganska jobbig sak med Ciara. Hon har en tendens att bita i t.ec. mina byxor eller i Bellas klänningar när hon springer. Min familj som inte gillar hundar tar det som att Ciara skulle vara aggressiv, vilket jag som läst på om valpbitandet sen jag köpte Ciara vet att hon inte är.
Valpbitande är en sak som växer bort inom några månader, sålänge man inte skapar en kamp mellan sigsjälv och hunden. Men självklart måste man försöka lära valpen att det gör ont när den biter förhårt, vilket den från början inte förstår. Likaså med barn är det viktigt att lära valpen att inte bitas, där är det ännu viktigare. Senare är det bra att lära valpen att sålänge man inte har en leksak så är det förbjudet att bitas, alltså att det är förbjudet att bita i människor.

Lär din valp att inte bita:
- I det ögonblick som valpen biter för hårt, skrik "AJ!" men såpass gäll röst att valpen reagerar. Då härmar du valpsyskonen och kan på så sätt lära valpen en gräns för hur hårt den får bita.
- Efter ett par månader ska valpen naturligtvis inte få bita alls i dig. Om valpen inte lärt sig vad ordet "nej" innebär så kan du prova med att harkla till (ungefär som en morrning). Har valpen fortfarande inte lyssnat fastän du gjort det 3-4ggr så är det dags att (åtminstone för den gången) byta metod;
- Gå genast ifrån valpen, t.ex. in i ett annat rum och stöng dörren mellan er. Du kan även prova att sätta valpen i en bur/kompostgrind en kort stund, så att den lugnar ner sig.
- Om valpen inte är allt för uppstirrad så kan du prova med att hålla undan dina händer och ignorera den tills den slutar, beröm den genast. Undvik dock att klappa den då det kan sätta igång bitandet igen.
Övar man på detta konsekvent så lär sig valpen snart att om jag biter så får jag inte vara med/så blir det tråkigt, och lägger förhoppningsvis av med det. Som med all träning så gäller det att ha tålamod.

[Källa]




KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?