Tips från en läsare!

2011-03-29, 16:53:01 / Kategori: Hundar fakta/tips/träning
Fick en kommentar från Oona som jag tyckte va väldigt bra. Så Oona tack för tipsen, jag kopierar din kommentar rakt av och lägger in här, för jag tror att de är bra för alla som har valpar/unghundar att läsa. Om du vill att jag ska ta bort den är det bara att säga till:)

Såhär skrev hon:
Alla hundar går igenom olika utveckingsfaser precis som vi människor. Man har stora möjligheter att prägla en valp och möjligheten att lägga en bra grund under första tiden/månaderna. Sen kan hunden "glömma bort" saker som man kanske får älta och träna igen.
Den svåraste perioden är ungdomstiden - då hunden är unghund - det är då de flesta hundar omplaceras tyvärr. Den pågår mellan ca 7-8 månader och fram till hunden är 2-3 år det beror på ras och individ. Då testar de ofta gränserna osv.
Jag har en vän som har en amstaff - hon tränar jättemkt och är superduktig, men kan fortfarande inte ha hunden lös - han är 4 år. En del kommer aldrig kunna ha sina hundar lösa eftersom det utgör för stor risk för andra och det går liksom inte att chansa som man kan göra med en liten hund.
SÅ mitt tips är att träna lösträning med långlina tex spårlina, eller långkoppel. Att kunna ha sin hund lös är en stor frihet för både ägare och hund.
Sen tycker jag att man ska träna på att hunden inte ska hälsa på alla heller utan behålla fokus på ägaren istället. Det är DU som ska vara viktigast för hunden. Man kan t ex åka till brukshundsklubben och kolla när andra tränar samt öva hunden på att vara på en plats med andra hundar utan att vilja leka utan bara ligga lugnt jämte sin ägare. Och det kan man börja träna direkt. När hunden är liten är det lättast att börja ha hunden lös t ex. Men kanske för mkt att begära att den ska vara superlugn bland andra hundar en lång stund.

Nån som vet vart brukshundklubben i växjö ligger? Dit ska jag åka med Ciara nån dag när det är fint väder. :)

Sandra

Den ligger vid bergundasjön ungefär. Gå in på deras hemsida vaxjobk.se så finns det säkert en vägbeskrivning eller något sådant =)



2011-03-29, 17:11:32 URL: http://sandysdestiny.blogg.se/

Oona

BHK ligger om du åker söderleden från Teleborg mot stan. Där söderleden tar slut ungefär finns det som en viadukt/bro, där svänger du vänster i en t-korsning. Sen följer du den vägen en bit och kör bara rakt fram och vägen övergår till att bli en grusväg, du kör förbi en fotbollsplan och tillslut ser du ett gult hus. Där har du klubben. För att träna där måste man vara medlem men man kan alltid åka dit och kolla, gå promenader och träffa folk. De har även en hundsida, leta upp via google!



2011-03-30, 10:03:41



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?