Motionsscema för valpar.

2011-03-26, 13:05:17 / Kategori: Hundar fakta/tips/träning
Hundar behöver motion, det vet dom flesta. Men inte unga valpar! En stor valp bör vara närmare året innan den får börja motioneras ordenligt. Anledningen till det är att hundens skelett inte är riktigt utvecklat och hårt förräns den kommit in i könsmognaden och den är helt könsmogen runt 1 års den kommit in i könsmognaden och den är helt könsmogen runt 1 års ålder beroende på hundens storlek.
Att tvinga med en valp på långa promenader är aldrig ok!

Nedan kommer ett schema på hur långa träningspass du bör göra med din hund. Överskrider du detta riskerar du att få en sönderstressad hund, eller att den blir s.k "kobent";

Valpens ålder i månader - Tid per träningspass
3mån - 10min
4mån - 15min
5mån - 20min
6mån - 25min
7mån - 30min
8mån - 35min
9mån - 40min
Förläng succesivt tiden för valpens motion till så lång tid som du/ni har tid att motionera den i vuxen ålder.
[Källa]

Tre bilder som visar bakställen på 3 olika valpar. Till vänster på varje bild ser man valpen stillastående och till höger ser man samma valp som travar.
bild av valphasor, 20 kb
Bild A
visar bakstället på en visar den korrekt byggda valpen. Här ser man hur benen ska bilda en rak linje från höftleden ner till marken när valpen står, om den är välbyggd, och hur den ser hjulbent ut i trav.
Bilderna B och C visar valpar som inte har korrekta bakställ, med olika grader av kohasighet. Om det börjar likna bilden vid B, eller än värre vid C som är en höggradigt kohasig valp, så gäller det verkligen att se till att valpen inte leker med andra hundar under en tid och inte rör sig mer än den själv bestämmer, att ingenting annat håller igång den mer än den orkar med andra ord. [Källa]


OBS! Lek och bus som valpen själv kan styra över är helt ok. Men håll uppsikt så att den inte går upp i varv för mycket, t.ex. när den leker med barn. Valpar och barn kan leka ganska intensivt och då är det ditt ansvar att hålla koll så att ingen av dom skadas och att inte valpen blir stressad. Märker du att den blir för stressad är det dags att bryta så att valpen kan lugna ner sig och vila.



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?