Ciara & hennes bästis Zelda.

2011-07-28, 08:54:24 / Kategori: Hundar fakta/tips/träning

Lite bilder på Ciara & hennes bästis Zelda! <3

    
Zelda & Ciara myser på balkongen:)

Och vänner delar ju allt. <3 Söta dom är, Zelda har ett så enormt tålamod med Ciara när hon är förmkt på o busar (Zrlda är ca 2,5år - runt 2 år äldre än Ciara med andra ord. Så ja, ni fattar nog. =)). Dom såg så söta ut när dom låg här på filten tillsammans o gnagde på äckelbenet :)
         

äter tillsammans gör dom också:


Farliga mördarhundar det där, eller vad säger ni? :P
JA, jag vet att det är uttjatat om allt det med att pitbull/amstaff har fått dåliga rykten pga att dom hamnat hos fel ägare, MEN det skiter jag i.. jag tvingar ingen att läsa. :)

Pitbull/amstaff är de mest tillgivna, keliga, sällskapssjuka, pussiga, människoglada och sociala - för att inte tala om lättlärda (om man lär dom genom lek o positiv förstärkning dvs).
Men en viktig sak att tänka på är att dom flesta pitbull/amstaffs är jävligt envisa, så under i pricip hela hudens liv (framförallt under valp/unghumdstiden då de är precis som vi människor i tonåren - envisa, nyfikna, busiga o testar gränser), så därför måste man vara envis och konsekvent - har man sagt en sak så är det jätteviktigt att hålla på det.
Eftersom att rasen i sig har en stark vilja att lösa t.ex. ett problem på det sätt som den vill, o det är ju inte alltid det stämmer med vad ägaren/ledaren vill.. Pga denna målintrikning och starka vilja så kan man oft få träna mer med sin pitbull än vad man skulle behlva med t.ex. en golden..
Jag har dock inte märkt att jag måste träna spec mkt eller länge på en sak innan Ciara kan de.. men hon försöker o andra sidan ganska ofta se om hon kanske kan komma förbi vad det nu är hon inte får göra :P Om jag sitter och äter t.ex. så försöker hon alltid komma o läga sig hos mig för att tigga, o jg som verkligen hatar när hundar tigger har lärt henne från början att när jag äter så blir det inget sitta brevid mig i soffan, vid matbordet osv. Jag har hennes mat o vattenskål i hallen, för att underlätta för både henne och mig - hon har ingenting i köket att göra :) Men trots att hon vet mkt väl att det är "otillåtet område" så försöker hon i pricip varja gång jag äter nåt :P

Sen så vet ju de flesta vad pitbull/amstaffterrierna är framavlade för - kamp. De ska vara uthålliga, starka, smidiga, snabba o de har sjukt starka käkar. Förr så ville de som kampade med sina hundar även att dom skulle vara aggessiva (mot hundar & INTe Människor!).. men stora delar av det är bortavlad idag.
Om en pitbull hamnar hos fel ägare (vilket det tyvärr finns gott om), så kan den verkligen fostras (elr plågas är väl ett mer passade ord) till att bli väldigt aggresiv emot både människor o djur.. DÅ kan hunden bli farlig!!
Men hos rätt ägare och rädd omvårdnad, uppfostran o socialicering så är de välrdens underbaraste hundras, tycker jag! Dom har en sån jävla personlighet, och man får så mkt kärlek o pussar o dom är så keliga o sällskapssjuka - dom älskar i pricip allt och alla, förutom fall nån rör matte/husse. Tyvärr blir det ju i slutet hunder som blir avlivad.. bara pga att han/hon skulle hjälpa sin älskade ägare. Usch, det är så hemsk!

Därför tycker jag faktiskt att man borde ha nåt slags test el. liknande som den blivande hundägaen måste klara om hanhon ska få ha hund.
Och alla som säljer hundar privat, spec ni som säljer hundar av rasen "kamphund", borde göra som tjejen som sålde Ciara till mig - informera (kanske t.o.m skriva kontrakt?) på att ifall hunder inte blir behandlad rätt så ska kenneln/personen som säljer valparna ha rätt till att ta tillbaka hunden igen!
Det kan ju iaf va en början till att få bort de falska ryktet som pitbull/amstaff o andra "kamphundsraser" fått, så att dom kan få en chans att bevisa för folk att dom faktiskt är den mest underbara hundrasen som finns! <3

Oj, fan va långt det blev, haha.


Jossan

Haha, enligt statestiken kommer flest bett från golden.



2011-07-28, 10:37:09 URL: http://josephinemorphine.blogg.se/

Elin

Hej Anna! =) Har ju en amstaff med och hon är verkligen hur go som helst! Men en sak som folk inte vet är att amstaff rasen är framavlad ENBART till sällskap från de pittbulls med allra bäst psyke.. =) Och en amstaff delar med sej av sina saker till alla, de ska inte vakta ben och mat osv. så när man har barn är det farligare att ha en golden för de är väldigt vaktiga över sina saker!! Tyckte bara det behövde komma fram med!! Oj, detta blev visst med långt =)=)



2011-07-28, 11:01:26

Anonym

haha i dina flesta inlägg så skriver du om dej själv som ett psykbryt, alla dina "diagnoser". Som läkare idag sätter ut till höger och vänster,(enkelt för dom). Plus att du gör dig till din sjukdom, hade aldrig skrivit nått sånt om mig själv i en blogg som alla kan läsa, tänk på din dotter. Nu till saken, blir rätt komiskt när du ska försöka skriva ner hur man uppfostrar en pitbull/ amstaff. Om allt det du skriver innan stämmer tro jag aldrig att du är en trygg ledare. För det är det viktigaste för en hund.



2011-08-13, 12:06:40



KOMMENTARER

» NAMN
» E-POST

» URL

Kommentera inlägget här:

Kom ihåg mig?